Ce este creativitatea, unde se invata si cum este stimulata?

Creativitatea este definita ca fiind „capacitatea de a stabili conexiuni intre experiente neinrudite anterior”; desi pare dificil de delimitat un concept care aparent nu are limite, potrivit participantilor. Elementul care misca creativitatea este emotia . Din ratiune, este greu de gestionat, mai mult pentru facilitatorii creativitatii decat pentru cei creativi si considera ca toata lumea are capacitatea, trebuie doar exploatata.

Daca toti gandim la fel, pana la urma nu vom face lucruri perturbatoare. Este important sa retineti ca pasiunea si emotia trebuie sa fie transmise in spatiile de lucru. Dar trebuie sa existe cineva care sa faciliteze aceste procese.  Creativitatea este „o capacitate de integrare” .

In acest sens, avem nevoie de pasiune si emotii pozitive. Intr-un proces de transformare ceea ce curge prin toate coridoarele este frica iar emotiile negative sunt extrem de contagioase. Creativitatea este solutii originale care adauga valoare oamenilor. In orice proces creativ, persoana trebuie sa fie in centru.

Problemele stimuleaza creativitatea

Aspectul emotional are, de asemenea, un impact asupra procesului creativ, creativitatea ia nastere cel mai bine din „frecari” si „conflict” . „Toata lumea vrea sa fie creativa si cauta creativitatea din aceleasi unghiuri. Consensul nu este calea, cele mai mari momente de creativitate ale unei persoane sau ale unei companii sunt cele in care exista mai multe probleme”.

In timpul discursului sau ca „companiile care pariaza pe echipe creative au rezultate mai bune” si prezice ca creativitatea „va avea din ce in ce mai multa influenta” asupra conturilor corporative. „Ne aflam intr-un context socioeconomic atat de complex incat nu exista alta alternativa decat sa cautam noi cai”.

In acelasi sens, companiile lucreaza pe trei linii: „cariera, portofoliul si cetatenia”. Prima faciliteaza „dezvoltarea talentului oamenilor care lucreaza cu tine”; al doilea permite „investirea in dezvoltarea creativa”; iar al treilea, provoaca „crearea ecosistemelor”: creativitatea „trebuie sa fie respirata in oras” si trebuie sa faca cetatenii protagonist.

Astfel, atunci cand creativitatea se implica cu nevoile afacerii si cu resursele disponibile, inovatia are loc. Creativitatea este un pas necesar pentru inovare.

Tehnologia este doar un alt instrument

In ceea ce priveste sinergia creativitatii si tehnologiei in transformarea afacerilor, tehnologia este un motor , dar este inca un instrument. Cheia fundamentala se afla intr-un moment anterior: in analiza si punerea in discutie a problemei; momentul, pe scurt, in care apare solutia creativa, apare inovatia si, uneori, tehnologia este aleasa pentru a canaliza schimbarea.

In majoritatea initiativelor de transformare „punem tehnologia inaintea timpului”, si subliniaza ca „oricum nu este solutia”, in timp ce altii subliniaza ca este obisnuit „a lega inovatia de tehnologie”, dar clarifica faptul ca acest lucru este posibil doar „cand creativitatea face parte din proces”, adica atunci cand „tehnologia ne permite sa adaugam o anumita valoare”.

O alta problema care a iesit la iveala este procesul de inovare prin co-creare , tehnica prin care utilizatorul sau clientul ajuta brandul sa-si imbunatateasca produsul si sa-l ajusteze la preferintele sale. „Co-crearea apare ca un stimul diferential, trecem de la orientarea catre client la co-creare.

Cum sa stimulezi creativitatea

Si cum se promoveaza creativitatea? „Latinoii au un alt mod de a intelege creativitatea. Este in dezvoltarea persoanei. Cred ca cheia este sa ne uitam putin mai mult la noi insine. In cultura noastra exista o creativitate naturala. Avem elementul creativ. Traim o tranzitie. Am ajuns tarziu la toate revolutiile industriale. Acum trebuie sa tinem cu toata energia noastra pentru ca avem talentul cultural sa putem reusi.”  

Maria Jimenez considera ca creativitatea este o stare „la care ajungi din fortele tale si la care se ajunge dintr-o parte foarte intima”, si se angajeaza sa „identifice creativitatea care exista in mediul nostru si sa o introduci in viata de zi cu zi” pentru a o promova.

Creativitatea este transversala si inerenta fiecaruia ”. „Suntem intr-o era in care cautam mereu solutii in exterior si ele pot fi in interior. Exploram foarte putin. Referinta de urmat trebuie sa fii tu. Cunoaste-te mai bine. Si cu cat te cunosti mai bine, cu atat ai mai multa capacitate creativa”.

In final, daca managerii de top ai organizatiei nu conduc procesul de creatie, nu va avea loc nicio schimbare. Si trebuie sa vina cu o noua naratiune”, problema in care ea este de acord cu Belen Torregrosa. „ Marcile sunt noii creatori de mituri si trebuie sa creeze povesti noi ”.