Indrazneala este probabil legatura care uneste toate parfumurile care au cunoscut o ascensiune fulgeratoare si sunt astazi considerate monumente. Cel mai emblematic este cu siguranta Chanel No. 5, un comision de la Coco Chanel catre parfumierul Ernest Beaux. Compus in 1921, este primul parfum care foloseste doze mari de molecule sintetice noi-noute, aldehide.
Mirosul lor metalic, combinat cu un buchet maiestuos de iasomie, trandafir si ylang-ylang cu o baza pudrata, conduce parfumul spre abstractizare. Numele lui, un numar, la fel ca sticla ei, cu linii curate, se remarca si el din tot ce se facuse pana atunci. Succesul a fost imens si a lansat tendinta pentru aldehide florale. N°5 va inspira chiar mirosul de fixativ Elnett! O traiectorie spre varf pe care a urmat-o si Shalimar de Guerlain, semnata Jacques Guerlain in 1925. Semnatura sa vanilie, care a lansat moda orientala, este asigurata de etilvanilina, component sintetic, folosit si aici pentru prima data in concentratie si mare. „Creativitatea vine de la parfumieri, dar inovatia olfactiva a venit din trecut din ingrediente noi. Toata istoria marilor piloni ai parfumeriei vine de acolo”, isi aminteste Arnaud Montet, seful departamentului de Stiinte Consumatorului la IFF (casa de compozitii de parfum).
Aceste icoane isi datoreaza, de asemenea, destinul extraordinar unei comunicari impecabile care se intinde de-a lungul veacurilor. „Astazi, majoritatea marcilor – nu toate – comunica in principal despre produse noi, iar multe mituri mari ale parfumurilor au trecut, din pacate, de la capodopera la parfumul antic”, noteaza Yohan Cervi, specialist in istoria parfumurilor, parfumerie contemporana. Povestea domnisoarei Dior, un chypre verde lansat in 1947 in acelasi timp cu casa de moda a lui Christian Dior, are o alta traiectorie. Numele ei este inca la fel de celebru datorita unei comunicari purtate din 2010 de Natalie Portman.
Dar acestea sunt noi interpretari ale domnisoarei Dior pe care le intruchipeaza actrita. Sucul din 1947, conceput de Christian Dior drept „un parfum care miroase a dragoste”, este comercializat sub numele L’Original. Printre marile nume de la mijlocul secolului al XX-lea, vom aminti si L’Air du Temps de Nina Ricci, un buchet floral delicat si condimentat care a fost candva unul dintre cele mai vandute parfumuri din lume si pe care il recunoastem printre toti prin flacon cu doi porumbei impletite creat de Marc Lalique in 1951. In acelasi an s-a nascut Eau d’Hermes, primul parfum al calararisului-maronier compus de Edmond Roudnitska, care a fost inspirat de „interiorul unei genti in care plutea aroma unui parfum. . O piesa atemporala care strabate deceniile precum si o geanta Kelly.
Nu trebuie sa ai peste 70 de ani pentru a deveni o legenda. Printre creatiile de la sfarsitul secolului al XX-lea, unele si-au castigat deja locul in varf. Este cazul lui Angel de Thierry Mugler, pentru care insa povestea a avut un inceput prost. Creat in 1992 de Olivier Cresp, indrazneste cu un patchouli pamantesc, asociat cu un traseu gourmet si dulce care nu a mai fost vazut pana acum. Reteta merge prost, dar brandul are nas si este nevoie de timp pentru a-si instala creatia. „Angel a fost conceput si lansat ca un parfum de nisa, in special fara testarea consumatorilor. Datorita cuvantului in gura si campaniilor cu Jerry Hall, s-a bucurat ulterior de un succes imens”, comenteaza Yohan Cervi. Angel va merge pana acolo incat sa lanseze o noua familie olfactiva, cea a parfumurilor gourmet. In 1995, a fost un parfum masculin care a zguduit codurile, Le Male de Jean-Paul Gaultier, compus de un parfumier inca necunoscut, Francis Kurdjian. Aduce o compozitie fougere, un clasic pentru barbati, in modernitate, datorita unei fatete pudrate si cremoase de mosc si boabe de tonka, neasteptate pentru un barbat. Popular printre barbatii de toate varstele si stilurile, este inca unul dintre cele mai bine vandute ale marcii.
Anii 1990 sunt cu siguranta bogati in pietre pretioase olfactive si amestecuri de genuri. In 1992, Pierre Bourdon si Christopher Sheldrake au avut indrazneala sa creeze, sub conducerea lui Serge Lutens si pentru Shiseido, un padure pentru femei, Feminite du Bois, nemaivazut pana acum. Parfumul se va alatura apoi colectiei de parfumuri Serge Lutens. Mai mult de un deceniu mai tarziu, Dominique Ropion pentru Frederic Malle a fost inspirat de un barbat masculin din casa, Geranium pentru Monsieur, ea insasi inspirat de mirosul de Eau de Botot, pentru a crea Portrait of a Lady, un trandafir oriental spectaculos care a devenit un best-seller, un suc unic si captivant care nu va fi uitat. Definitia unui mare clasic. „Un parfum de succes este unul care are o identitate si este remarcabil; il recunoastem printre toti ceilalti”, spune Dominique Ropion. La Vie est Belle de Lancome, pe care a creat-o in 2012 impreuna cu Anne Flipo si Olivier Polge, se poate lauda astfel ca face impresie: „Cand il mirosi pe strada, identitatea ei este evidenta si imediata. In zece ani de existenta, a devenit poate cel mai recunoscut parfum din lume! » Va fi ridicat la rangul de mit peste o suta de ani? Viitorul va spune.
- Craciun fericit, Frederic Malle, 150 € pentru 450 ml
- Le Male – Eau de Toilette, Jean-Paul Gaultier, 98 € les 125 ml
- Angel – Eau de Parfum, Mugler, 108 € les 50 ml
- Le Parfum – Eau de Parfum, Lolita Lempicka, 99 € les 100 ml
- Portret de doamna – Eau de Parfum, Frederic Malle, 215 € pentru 50 ml
- La Vie est Belle – Eau de Parfum, Lancome, 131 € pentru 100 ml, 99 € pentru o reumplere
- Miss Dior – Eau de Toilette Originale, Dior, 125 € les 100 ml
- Eau d’Hermes – Eau de Toilette, Hermes, 107 EUR pentru 100 ml
- N°5 – Eau de Parfum, Chanel, 147 € les 100 ml
- Shalimar – Eau de Parfum, Guerlain, 99 € les 50 ml
- L’Air du Temps – Eau de Toilette, Nina Ricci, 104 € pentru 50 ml