Evolutia parfumurilor si contextul lor istoric

Parfumurile au fost folosite de-a lungul istoriei pentru a imbunatati igiena personala, pentru a masca mirosurile neplacute si pentru a exprima individualitatea. Parfumurile populare, precum Sauvage de la Dior, contin un amestec de ingrediente care pot dezvalui multe despre contextele culturale, sociale si economice in care au fost create si utilizate.

Studiind parfumurile, putem obtine informatii despre stilurile de viata, credintele si aspiratiile societatilor trecute. Iata o urma a istoriei parfumurilor de-a lungul veacurilor.

Examinand parfumurile si contextul lor istoric, istoricii si cercetatorii pot obtine informatii valoroase asupra aspectelor economice, sociale, culturale si tehnologice ale diferitelor civilizatii si perioade de timp. Parfumurile ofera o legatura senzoriala si tangibila cu trecutul, imbogatindu-ne intelegerea istoriei si a oamenilor care au trait inaintea noastra.

Utilizare timpurie

Parfumurile au fost folosite in ceremonii si ritualuri religioase de-a lungul istoriei. Civilizatiile antice, cum ar fi Egiptul si Mesopotamia, foloseau parfumurile in ceremoniile lor religioase si ritualurile de inmormantare. Egiptenii foloseau substante aromatice precum smirna si tamaia la ceremoniile religioase si la imbalsamare.

Mirosurile asociate cu aceste practici ofera perspective asupra credintelor, obiceiurilor si practicilor spirituale ale acestora.

De asemenea, au creat parfumuri pentru uz personal, folosind ingrediente precum crin, trandafir si scortisoara. Parfumurile erau considerate articole de lux folosite de cei bogati pentru a-si afisa bogatia si statutul.

In timpul Imperiului Roman, parfumurile erau folosite atat pentru uz personal, cat si pentru parfumarea caselor si spatiilor publice. De asemenea, au folosit parfum pentru a masca mirosul de degradare din orasele lor. Romanii erau cunoscuti pentru tehnicile lor sofisticate de fabricare a parfumurilor, folosind ingrediente precum moscul, mirtul si dafinul.

Utilizare in Evul Mediu

De asemenea, parfumurile au fost comercializate pe distante mari de secole, reflectand explorarea si rutele comerciale ale civilizatiilor antice. Comertul cu substante aromatice precum tamaia, smirna si mirodeniile precum scortisoara si cardamomul a jucat un rol crucial in conectarea diferitelor culturi si in stabilirea retelelor comerciale.

In Evul Mediu, oamenii foloseau parfumurile in primul rand in scopuri religioase.

Calugarii le foloseau pentru a masca mirosul corpului si al imprejurimilor, in timp ce bisericile le foloseau pentru a crea o atmosfera sfanta.

Epoca Renasterii

Parfumurile au devenit mai disponibile din secolele al XIV-lea pana in al XVII-lea, in perioada Renasterii. De asemenea, utilizarea lor a devenit mai raspandita, tratand diverse afectiuni, precum durerile de cap si tulburarile de stomac.

In acest timp, parfumurile au ajutat la mascarea mirosurilor neplacute, care erau predominante din cauza salubritatii proaste.

Secolele al XVIII-lea si al XIX-lea

Industria parfumurilor a inflorit in Europa in aceasta perioada. Franta a fost centrul acestei industrii infloritoare. Societatea nu mai rezerva parfumurile celor bogati.

Parfumurile pot fi influentate de evenimente istorice semnificative si miscari culturale. De exemplu, in timpul Renasterii, descoperirea de noi materiale aromatice a coincis cu inflorirea artei, stiintei si explorarii. In anii 1920, miscarea Art Deco a influentat designul sticlelor si ambalajelor de parfum, reflectand estetica modernista si geometrica a epocii.

Acum erau accesibile clasei de mijloc. Aceasta schimbare a fost partial datorita progreselor tehnologice, care au permis producerea de parfumuri sintetice.

Secolul 20

Statut social si lux: Parfumurile au fost mult timp asociate cu bogatia, luxul si statutul social. In multe perioade istorice, doar cei bogati isi puteau permite sa poarte parfumuri, iar mirosurile specifice au devenit semne de prestigiu si distinctie de clasa. Popularitatea si disponibilitatea anumitor parfumuri pot dezvalui ierarhiile si aspiratiile societatii.

Parfumurile si colonia au devenit o industrie de mai multe miliarde de dolari in acest secol. Companiile au creat noi parfumuri in fiecare an, iar publicitatea pentru parfumuri a devenit mai sofisticata.

Schimbarea normelor societale: parfumurile si mirosurile lor pot reflecta schimbari in normele societale si atitudinile fata de ingrijirea personala si igiena. Popularitatea anumitor familii de parfumuri sau aparitia noilor genuri de parfumuri pot reflecta schimbarea idealurilor de frumusete si asteptarile sociale legate de prezentarea personala.

Diferitele parfumuri au fost comercializate ca o modalitate de exprimare a individualitatii si ca un simbol al luxului si rafinamentului. Aplicarea parfumului in mod corect face diferenta. Cresterea culturii celebritatilor a dus la crearea de parfumuri aprobate de celebritati.

Parfumuri moderne din secolul 21

Parfumurile continua sa reflecte contextele culturale si sociale in care sunt create si utilizate. Parfumurile naturale si organice devin din ce in ce mai populare, reflectand o preocupare tot mai mare pentru mediu si durabilitate.

Progrese tehnologice: Metodele si tehnicile utilizate in productia de parfumuri au evoluat in timp. Analiza parfumurilor istorice si a ingredientelor acestora poate pune in lumina progresele tehnologice si inovatiile in tehnicile de distilare, extractie si amestecare utilizate in diferite perioade.

Companiile comercializeaza, de asemenea, diverse parfumuri catre un public mai larg, parfumurile neutre din punct de vedere al genului devin mai comune.

Dossier este una dintre companiile aflate in fruntea industriei moderne a parfumurilor. Este specializata in producerea de parfumuri de inalta calitate la un pret accesibil.

Cele mai multe dintre parfumurile lor de lux sunt inspirate de parfumurile de designer populare.

Parfumurile au jucat un rol semnificativ in modelarea istoriei omenirii. Au fost folosite pentru parfumul lor, proprietatile lor terapeutice si ca simbol al puterii si bogatiei.

Industria parfumurilor a evoluat. Progresele tehnologice moderne permit producerea de parfumuri sintetice si fac parfumurile accesibile diferitelor clase sociale.

Dependenta de parfum

Addict’s Choice: Puterea parfumului

In fiecare an, noi parfumuri sunt lansate intr-un val de hiperbole de marketing pline de farmec si scumpe. Multe femei imbratiseaza aceste noi parfumuri seducatoare, dar exista unele care sunt dependente de un parfum si il fac semnatura lor.

Ai un parfum preferat, unul pe care il porti mereu cu placere senzuala, unul care pare a fi o extensie parfumata a ta, un parfum care starneste comentarii de aprobare din partea altora?

Daca da, alatura-te in randurile Madonnei, care poarta mereu Youth Dew, Jerry Hall (Opium), Catherine Deneuve (L’Heure Bleue), Princess Di (Diorissimo), Marilyn Monroe (care a purtat intotdeauna Chanel No 5), Jackie O ( Joy) si Audrey Hepburn (L’Interdit).

Studiile din domeniul fiziologiei senzoriale si al psihologiei emotionale sugereaza o relatie stransa intre anumite profiluri emotionale si preferintele de parfum. Ele arata ca femeile care poarta parfum revin de obicei la preferintele personale de parfum.

In multe cazuri, femeile cu anumite caracteristici de personalitate – cum ar fi extravertite si sociabile, sau tacute si rezervate, sau temperate egale, sau volatile si imprevizibile – pot fi potrivite cu anumite categorii de parfum.

Casa internationala de combinare a parfumurilor, Haarman si Reimer, a facut multe cercetari asupra impactului psihologic al parfumului. Avand in vedere ca simtul mirosului este cel care depinde cel mai mult de o conexiune cu alte simturi, nu este surprinzator ca alegerea parfumului este foarte adesea determinata de nevoile noastre psihologice si emotionale.

Parfumul, ca si culorile si hainele pe care le purtam, ne ofera sansa de a identifica si de a sublinia starile si sentimentele noastre, precum si de a proiecta ceva din dispozitiile si sentimentele pe care le dorim.

In timp ce fiecare dintre noi este o fiinta in continua evolutie, care experimenteaza stari diferite in momente diferite in intensitati diferite, mentinem un nucleu emotional interior constant care poate fi exprimat in multe moduri creative.

Iata cateva tipuri de personalitate si parfumurile de care sunt atrasi, potrivit psihologilor care au studiat parfumul si influenta acestuia:

* Femeile active cu o abordare optimista a vietii sunt atrase de notele florale proaspete, de primavara, precum zambilele, crinul si frezia;

* Femeile tinere, sau tinere la suflet, care sunt rezervate si se bucura de singuratate si liniste tind sa prefere parfumurile orientale cu o dulceata grea;

* Femei care au o fire extrovertita, impulsiva si spontana si prospera in activitate si se schimba precum parfumurile florale proaspete cu note de ananas, zmeura, coacaze negre si piersici;

* Femeile carora le place siguranta unei vieti ordonate, dar sunt ambivalente emotionale, prefera parfumurile orientale florale care combina notele pamantesti si dulci;

* Femeile lumesti mature graviteaza spre parfumuri cu note pudrate de flori combinate cu intrigi balsamice; si

* Femeile extravertite, stabile din punct de vedere emotional, sunt de obicei atrase de parfumurile chypre care combina muschiul de stejar cu, sa zicem, prospetimea bergamotei.

Te vezi in oricare dintre aceste categorii?   Sa ne uitam la asta altfel – ganditi-va la parfumurile pe care le preferati, se potrivesc cu o anumita categorie de parfum? Se potriveste acea categorie de parfum cu vreunul dintre scurtele profiluri de personalitate descrise anterior?

De-a lungul anilor, parfumurile mele preferate au inclus Coty’s Imprevu (cand am plecat de la scoala), Balenciaga’s Quadrille si Gres’ Cabochard (cand eram la primul loc de munca), Rochas’ Femme (cand m-am casatorit) si Guerlain’s Mitsouko (pe care il port acum. tot timpul). Recent, mi s-a dat o sticla de Varensia lui Ulric de Varens si mi se pare atragatoare.

Toate aceste parfumuri apartin categoriei chypre, adica au note de lichen, lemn si citrice, rasina, cedru si tutun. Ma potrivesc profilului emotional care este insotit de parfumuri chypre? Ei bine, ma consider stabil din punct de vedere emotional si extrovertit!

Descopera sapte categorii de baza de tip de parfum si le potriveste cu tendintele dispozitiei.

* Note aldehidico-florale

(proiectand o dispozitie de parfum care este clasica, eleganta si cultivata). Femeile carora le plac parfumurile cu aceste caracteristici au un stil personal, elegant si exclusivist, lipsit de capriciile modei. Cultura joaca un rol deosebit in viata lor.
Aldehide florale bogate includ Arpege si Je Reviens; cele cu note crocante sau proaspete includ Safari si Rive Gauche.

* Note florientale

(romantic, visator si idealist). Femeile care poarta aceste parfumuri sunt sensibile si refuza sa priveasca viata dintr-un punct de vedere sobru, rational. Ei sunt controlati de sentimentele, dispozitiile si emotiile lor. Orientalele florale clasice includ L’Heure Bleue, Spellbound, Sublime.

* Note orientale (introspective, sensibile, reflexive). Femeile care prefera parfumurile orientale se inteleg singure. Ei resping superficialitatea si au relatii intense. Ei pretuiesc linistea interioara si armonia si sunt fericiti in propria lor companie. Orientalii clasici includ Donna Karan, Shalimar.

* Note pulverulente-aldehidice

(independent, neconventional si fara restrictii). Femeile care prefera aceste calitati intr-un parfum cer o viata libera si libera modelata de ele insele. Sunt artistici si extrem de individualisti. Ei cauta sa traiasca dupa propriile idei si convingeri. Aldehidele clasice din pudra de flori moi includ Chanel No 5 si L’Interdit.

* Note fructate-florale

(fara griji, jucaus, vesel). Femeile care aleg parfumuri fructate-florale iubesc o viata libera si spontana si se bucura de ea din plin. Sunt curiosi si deschisi cu privire la tot ce este nou si se bucura de schimbare. Parfumurile florale clasice sau bogate de citrice includ Eau de Guerlain si O de Lancome.

* Note florale proaspete-verzi

(dinamic, activ, extrovertit) . Femeile care poarta astfel de parfumuri sunt dispuse sa accepte anumite riscuri si sa se angajeze puternic in schimbul unei munci interesante si variate. Le place sa joace un rol activ in evenimente si sa dea dovada de mare initiativa. Parfumurile verzi clasice si bogate includ Aliage si Private Collection.

* Cipre

(profesionist, pragmatic, sigur de sine). Femeile care poarta parfumuri chypre isi preiau viata. Ei rezolva problemele intr-un mod practic, necomplicat. Accepta responsabilitatea si proiecteaza siguranta de sine si puterea de vointa. Cipresurile clasice includ Femme, Knowing, Mitsouko, Paloma Picasso.

Exista o a opta categorie de parfum nedefinita, care proiecteaza o stare de spirit cu picioarele pe pamant, bine echilibrata si armonioasa. Femeile a caror categorie de parfum nu poate fi usor de definita pot fi descrise ca fiind naturale si necomplicate. Sunt realisti si de incredere si promoveaza un sentiment de securitate in cei din jur. Sunt perceputi ca fiind caldi si plini de compasiune. Ei resping capriciile modei.

In termeni de aromaterapie, anumite uleiuri esentiale au un efect puternic asupra starilor noastre emotionale.   De exemplu, vanilia dezlantuie emotii profund resimtite si provoaca senzualitate ascunsa; lemnul de santal este cald si seducator; patchouli este pamantesc, profund si puternic; smirna afumata, moscata implica putere si curaj; iasomia provoaca ganduri erotice; benzoina patrunde in scutul emotional; ylang ylang stimuleaza simturile; iar bergamota este persuasiva si invioreaza viata sexuala.

Nu este surprinzator ca exista multe femei care prefera un singur parfum pentru ca considera ca exprima ceva important despre personalitatea lor. De obicei descoperiti ca o femeie care are un parfum caracteristic se simte foarte confortabil cu parfumul.

Parfumurile pe care femeile le aleg ca „semnatura” au de obicei un impact psihologic. Intr-adevar, sunt dinamita emotionala intr-o sticla, cu fiecare miros, capabile sa transmita o multitudine de mesaje si stari de spirit.

Bandwagon de parfumuri

Parfumurile reprezinta o industrie de 25 de miliarde de dolari, dar sunt unul dintre sectoarele cele mai slabe performante ale industriei cosmetice. Piata parfumurilor stagneaza si este plina de noi produse parfumate, ceea ce inseamna ca nu mai exista nicio loialitate fata de brand. In fiecare an apar pana la 300 de marci noi. Consumatorii trec cu viteza la cel mai nou produs „parfum de designer”.

Trebuie sa aiba noul parfum si nu pot trai fara parfum atunci cand ajunge pentru prima data pe rafturi. Dar se obosesc curand de parfum si cauta mereu noutatea intr-un parfum si mai nou.

Generatia mai in varsta, dornica sa fie vazuta cum se misca cu vremurile, adopta si noi parfumuri in detrimentul vechilor favorite. Aceasta inseamna ca parfumurile au adesea doar o perioada de valabilitate de 3 ani.

Top vanzari de parfumuri

Lansarea unui nou parfum la nivel global poate costa pana la 100 de milioane de dolari, in timp ce mentinerea celui mai inalt profil al unui parfum precum Chanel No.5 costa si bani. Reclama Nicole Kidman pentru Chanel No.5 a costat 18 milioane de lire sterline si este de asteptat sa fie folosita timp de 5 ani.

Parfumurile de succes isi merita greutatea in aur.

Chanel No.5 vinde o sticla noua de parfum la fiecare 55 de secunde si detine 6% din cota de piata a parfumurilor. Aceasta marca de parfumuri creste in forta. M-as aventura ca asta se datoreaza faptului ca de fapt miroase a un parfum adecvat pentru adulti. Atat de multe parfumuri noi pur si simplu nu-l bat ca un super parfum.

In Marea Britanie, pe urmele lui Chanel sunt parfumurile Jean-Paul Gaultier si Eternity, ambele cu vanzari in crestere si ambele parfumuri foarte populare, fiecare cu o cota de piata de 4%. Anais Anais are si o cota de piata de 4%, dar vanzarile acestui parfum sunt in scadere fata de anii anteriori.

Alti jucatori importanti cu o cota de piata de 3% includ parfumurile de moda Angel, Coco Mademoiselle, J’adore (in declin) si Allure. Pleasure are o cota de piata de 2%, ceea ce face ca sutele de alte parfumuri sa fie doar jucatori de pe piata parfumurilor.

Loialitatea marcii de parfumuri

Loialitatea marcii de parfumuri este ceva ce tanara generatie nu a adoptat si pentru a atrage acesti clienti, unele case de parfumuri s-au fixat sa foloseasca celebritati. Nume precum Jennifer Lopez, Britney Spears si Paris Hilton sunt folosite pe noile formulari de parfum, intr-un efort de a relansa vanzarile. Aceste parfumuri au adesea popularitate pe termen scurt.

Parfumurile sunt adesea reinnoite producand o versiune mai usoara. Un parfum care tocmai a avut acest tratament este celebrul parfum Estee Lauder Youthdew. Sub votul decisiv al lui Tom Ford, acest vechi favorit al multora a primit un nou aspect si o nota mai usoara. Inca mai simti un indiciu de Youthdew original, dar nu mai este atat de coplesitor incat sa stii care este parfumul cateva ore mai tarziu. Totusi, cred ca Estee ar putea fi ingrozita de aceasta versiune slabita.

Altii raman fideli marcilor celebre, cum ar fi cele ale Casei Caron, care a inceput ca o casa de parfumuri, nu ca o casa de haine couture.

Parfumat acasa

Nu doar corpurile ne place sa parfumam, dar mirosurile de aromoterapie folosite fie pe corp, fie indirect in casa sunt, de asemenea, o afacere mare in lumea parfumurilor.

Lumanari

Lumanarile parfumate, parfumurile pentru interioare si lenjeria de pat au devenit o piata uriasa de moda pentru casa asociata cu stilul de viata si mediile parfumate cu un factor de bine. Este condus de consumatorii care doresc sa se incuie acasa in timp ce experimenteaza relaxare si imbunatatirea starii de spirit.

Unele dintre cele mai bine parfumate lumanari pe care le puteti cumpara includ cele de la Diptyque, Tocca, Jo Malone, Liz Earle, L’Occitane si Molton Browne.